Hoe kun je competent een nieuw veld betreden als je een leider bent?

vacatures

Kan een marketingdirecteur van een financieel bedrijf directeur worden van de ontwikkeling van modemerken? Hoelang zal het duren? Zal hij geld verliezen in deze overgang? Is het in het algemeen mogelijk om de branche zo radicaal te veranderen?

Kenmerken en vooruitzichten voor het veranderen van een loopbaantraject in topposities: bijvoorbeeld Marketing Director Finance → Director Fashion Brand Development

Leiders van platformonafhankelijke gebieden, zoals marketing, verkoop, financiën, HR, geloven dat hun kennis universeel is en dat ze kunnen werken waar het uitkomt. Het veranderen van de branche is een gewaagde zet, vaak emotioneel en soms uit wanhoop. Hoe dieper we echter in één bedrijfstak zijn ondergedompeld, hoe waardevoller onze ervaring en vaardigheden, en hoe hoger onze waarde.

Gemiddeld duurt de overgang naar een nieuwe bedrijfstak 6 tot 12 maanden en gaat het status- en salarisverlies ten opzichte van de huidige met 20-30% gepaard, wat zelfs met een stijging in het komende jaar een inhaalslag maakt. In sommige gevallen is dit het begin van een nieuwe carrière.

Wat als het nodig is om de branche te veranderen?

Het is belangrijk om de vraag consequent te benaderen, om stap voor stap na te denken over de transitie:

Voer een audit uit van uw sterke en zwakke competenties, bestudeer de industrieën en bepaal waar datgene waar u goed in bent hoog wordt gewaardeerd, welke competenties en cases het best worden benadrukt.
Maak een lijst van zwakke competenties en bedenk een plan voor de ontwikkeling en implementatie van cases in de praktijk. Identificeer zwakke competenties en kom met een plan voor hun ontwikkeling en implementatie van cases in de praktijk. Door aanvullend onderwijs te volgen, verbetert u niet alleen uw kwalificaties, maar krijgt u ook meer kennissen in een nieuwe richting.
Overweeg de vooruitzichten van de sector, de bedrijfssfeer. Wees voorbereid om nieuwe vaardigheden te verwerven en uw competenties te ontwikkelen.

U bent bijvoorbeeld een marketingdirecteur in financiën en u besluit uw branche te veranderen – om directeur ontwikkeling van modemerken te worden. Een dergelijke overgang vereist aanvullende vaardigheden en kennis: op het gebied van internetmarketing, in het begrijpen van de psychologie van klanten, kopers en partners, productie, ontwerp. Meer kans op succes als het publiek en de verkoopkanalen vergelijkbaar zijn. Het is belangrijk om de relevante industrieën te identificeren en uw concurrentievoordelen te benadrukken.

Vaardigheden en ervaring worden nu meer gewaardeerd dan theoretische kennis – daarom is het de moeite waard om onderwijs te kiezen dat verband houdt met echte cases. Het is ook belangrijk in welk bedrijf je wilt werken en op welke universiteit je je opleiding volgt. Dus bedrijven met certificaten van staatsdeelnemingswaarde die hun vaardigheden bevestigen. In commerciële structuren waarderen ze meer reële cases, vaardigheden die in de praktijk worden aangescherpt, deelname aan de ontwikkeling van projecten als mentor of tracker.

https://www.vindazo.be